میدونید که ؟
کلاس های ذخیره سازی در VB
در واقع هر شناسه در هر برنامه شامل کلاس های ذخیره سازی هم می باشد
کلاس ذخیره سازی یک شناسه تعین می کند که تا چه مدت زمانی شناسه در حافظه باقی بماند
قلمرو یک شناسه حوزه یا محدوده ای در برنامه است که تعین می کند شناسه می تواند در آن
محدوده مورد مراجعه قرار گیرد
ویژوال بیسیک دارای دو کلاس ذخیره سازی است که به صورت اتوماتیک و استاتیک می باشد
متغیر های محلی که اتوماتیک هستند دارای کلاس ذخیره سازی اتوماتیک به صورت پیش فرض
بوده و در هنگام فعال شدن روال ایجاد می شوند و متغیر های اتوماتیک تا زمانی که روال به پایان
برسد موجودیت خود را حفظ می کنند
از کلمه کلیدی Static برای اعلان متغیر ها و روال ها و مشخصه ها ی دارای کلاس استاتیک
استفاده می شود
Private static sub Staticname()
Dim a,b
End sub
متغیر های بالا به طور غیر صریح دارای کلاس از نوع استاتیک هستند![]()
کاراکتر ها و رشته ها
کاراکتر ها بلوک های اصلی در ساخت برنامه ها در ویژوال بیسیک هستند و هر برنامه ترکیبی متوالی از کاراکتر ها است و هنگامی که با یک دیگر به کار روند توسط کامپیوتر به یک سری دستور تبدیل میشوند و یک وظیفه خاص را انجام می دهند هر کاراکتر در محدوده اعداد صحیح از 0 تا 255 تعریف شده است و این مجموعه که از اعداد صحیح تشکیل شده و توسط ویژوال بیسیک مورد استفاده قرار میگیرد مجموعه کاراکتر های ANSI نامیده میشوند ویژوال بیسیک با استفاده از نوع داده String متغیرهای رشته ای را در برنامه اعلان میکند و دو نوع رشته را می توان اعلان کرد رشته با طول متغیر و رشته با طول ثابت که رشته با طول متغیر میتواند 648 کاراکتر و رشته با طول ثابت 65356 کاراکتر را در بر گیرد
و برای تعریف این نوع متغیر در وی بی Dim a as string
چگونه در وی بی فایل RES تولید کنیم
برای ساخت RES در وی بی ابتدا از منوی Add-Ins گزینه Add-Manager... را کلیک کنید سپس روی گزینه VB 6 Resource Editor دو بار کلیک کنید تا Loaded در مقابل آن نمایان شود و سپس OK را کلیک کنید تا کادر VB Resource Editor باز شود شما حال میتوانید فایل RES خود را طراحی کنید ![]()
پایگاه داده چیست ؟
هر پایگاه داده از تعدادی جدول تشکیل شده که هر جدول از تعدادی فیلد تشکیل شده و هر فیلد هم از تعدادی رکورد فیلد : فیلد کوچکترین عنصر داده ای است که می توان در پایگاه داده ذخیره کرد هر فیلد فقط میتواند یک عنصر داده ای را در خود جای دهد . در روی جدول داده ; فیلد به هر ستون از جدول اطلاق میشود و اصطلاحا به آن ستون داده گویند رکورد : هر رکورد داده شامل چند فیلد مرتبط به هم می باشد و در حقیقت یک رکورد سطری از جدول دادها می باشد ![]()
چگونه از یک متغیر در تمامی پروژه استفاده کنیم ؟
برای این کار شما ابتدا یک ماؤول تولید کنید و اگر می خواهید از یم متقیر در تمامی فرم ها اشتفاده کنید مانند زیر عمل کنید
Public a As App
در اینجا ما a را از نوع app تعریف کرده ایم و در همه جا ی پروژه میتوانیم از آن استفاده کنیم
دوستان عزیز برای اجرای برنامه هایی که با ویژوال بیسیک 6 نوشته اید بر روی سیستم های دیگر باید یک سری فایل را کنار آن فایل اجرایی قرار دهید تا برنامه به خوبی اجرا شود شما در هنگام برنامه نویسی از یک سری OCX و Dll استفاده می کنید که آن OCX و Dll ها باید در کنار فایل اجرایی قرارگیرند یک فایل DLL با نام msvbvm60.dll که این فایل اگر در کنار فایل اجرایی یا در شاخه System32در ویندوز XP نباسد فایل اجرایی شما که با ویژوال بیسیک 6 کامپایل شده است اجرا نمی شود ، که این DLLمعمولا با ویندوز XP نصب میشود ![]()
![]()
Dictionary Object
دوستان عزیز در این قسمت یا شیی Dictionary آشنا می شویم شما به وسیله شیی دیکشنری می توانید اطلاعات را ذخیره و بازیابی کنید یه چیزی تو مایه های آرایه شما برای اینکه بتونید از شیی دیکشنری در ویژوال بیسیک 6 استفاده کنید باید از منوی Project گزینه Referenc رو انتخاب کنید و بعد گزینه Microsoft Scripting Runtime رو فعال کنید خوب حالا باید یه متقیر از نوع دیکشنری در قسمت ژنرال تعریف کنیم به صورت زیر
مثل این : Dim a As New Dictionary
خوب حالا متقیر a دارای خصوصیات شیی دیکشنری شد حالا کافیه با خصوصیات این شیی بتونین کار کنید که خیلی ساده هست مثل : Add که برای اضافه کردن Remove برای پاک کردن RemoveAll برای پاک کردن تمام ایتم ها Count تعداد کل ایتم ها رو نشون میده و . . .
Microsoft Agent & Microsoft Visual Basic 6
Microsoft Agent یکی از جدید ترین و مهیج ترین تکنولوژی ها برای شخصیت های انیمیشن محاوره ای دربرنامه های ویندوز و صفحات تحت وب جهانی است برای مثال شما همه در ویندوز به جستجو پرداخته اید که در سمت چپ صفحه سرچ یا همان جستجو یک شخصیت انیمیشن را می بینید مانند مرلین جادوگر یا یک سگ که با توجه به نوع جستجوی شما یک سرس حرکات را نمایش می دهند خوب شما می توانید از اینها در وی بی استفاده کنید برای این کار یک کامپوننت در ویژوال بیسیک 6 قرار دارد به نام Microsoft Agent Control که شما اگر این را فعال کنید می توانید از این کامپوننت استفاده کنید (( من در یکی از کد های بالا که در مورد بانک اطلاعاتی در ویژوال بیسیک هست از Agent استفاده کردم میتونید کدش رو ببینید )) دوستان فایل های Agent با پسوند ACS هستند که با خود ویندوز XP تعدادیش نصب میشه مثل مرلین
تولید رنگ در ویژوال بیسیک 6 با RGB
شما به وسیله رنگها میتوانید کارهای زیادی را در وی بی انجام دهید مثلا فرم خود را طراحی کنید و . . . شما به وسیله تابع RGB در ویژوال بیسیک 6 می توانید تولید رنگ کنید این تابع از شما 3 عدد را می گیرد وبا توجه به عدد ها رنگ را میسازد خوب RGB یعنی سه رنگ اصلی : Red / Green / Blue دقت کنید عدد های شما بین 0 تا 255 باشد خوب برای مثال : RGB(12,185,26) من در بالا در اون برنامه ای که یه قاب رو دور یه عکس میزاره از RGB استفاده کردم میتونید ببینید
اجرای صدا در ویژوال بیسیک 6
برای پخش صدا با فرمت wav در ویژوال بیسیک 6 ابتدا یک ماژول را تولید کنید وکدزیر را در آن بنویسید
Public lSound As Long
Declare Function sndSound Lib "WINMM.DLL" Alias "sndPlaySoundA" (ByVal lpszSoundName As String, ByVal uFlags As Long) As Long
خوب حال در یک دکمه کد زیر را بنویسید
lSound = sndSound(App.Path & "\name.wav", 1)
و به جای Name آدرس فایل رو بنویسید خوب حالا اگه رو یه دکمه کلیک کنید صدا پخش میشه
استفاده از object هاي 3D Studio Max در Direct3D
تا بحال ما هر شيي را که مي خواستيم در Direct3D بسازيم خودمان بوسيله کد نويسي آنرا توصيف کرده ايم . ممکنست اين سوال برايتان پيش آمده باشد که بازيهاي تجاري براي توليد کاراکترهاي و اشيا پيچيده سه بعدي چگونه عمل مي کنند ؟
منطقي بنظر نمي رسد که اينگونه مدلهاي پيچيده بصورت کد وارد برنامه شده اند زيرا نياز به هزاران خط برنامه براي هر فريم خواهد بود . بجاي اينکار ما object هاي خود را توسط برنامه هاي ديگري مي سازيم و آنها را در برنامه خودمان load مي کنيم سپس بافتها و material هاي مورد نظر را به آنها اختصاص داده و در پايان آنها را رندر مي کنيم . مزيت ديگر اينکار اينست که شما مي توانيد براحتي فايل object خود را تغيير دهيد و مدلهايي با جزئيات متفاوت براي برنامه خود قرار دهيد .
مراحل ساخت چنين برنامه هايي بصورت زير است :
۱ - ساخت object سه بعدي :
اولين چيزي که بايستي بدانيد داشتن دانش پايه اي از چگونگي مدلسازي سه بعدي است . همچنين نياز به يک نرم افزار مدلسازي مثل 3D Studio Max داريد .
بعد از ساخت مدل خود در Max نياز به يک Convertor داريد تا فايلهاي Max را به فايلهاي Direct3D که با فرمت "X." هستند تبديل کنيد .
Convertor هاي زيادي براي تبديل فايلهاي نرم افزارهاي مدلسازي به فايلهاي "X." وجود دارند که برخي از آنها عبارتند از :
- برنامه PolyTrans3D System Translation
- برنامه Deep Exploration 2.0
- برنامه Quick3D
- برنامه 3DWin
- DirectX Explorer Plugin
- ابزارهاي موجود در DirectX 8.0 SDK که عبارتند از :
برنامه Conv3DS براي تبديل فايلهاي 3DS به فايلهاي X
DX SDK Exporter Plugin براي تبديل فايلهاي 3DS و Max به فايلهاي X
از بين اين برنامه ها و plugin ها من برنامه Deep Exploration را به شما پيشنهاد مي کنم . منبع sheidaian![]()
سلام دوستان عزیز